home
Home
the cars
Triumph TR7 V8
Wolseley Six
XJ6
Giulia
Past Favourites
Vintage Bentleys
Alfa Romeo Giulia 1600 Super - Världens bästa bil!

Tja, det finns kanske inte mycket förtroende kvar hos dig kära/e läsare efter en sådan rubrik. Det här är alltså
inte heller en test utan istället något som skulle kunna ses som en kärleksförklaring till världens bästa bil.
Klicka på bilderna för att förstora.

Bakgrund
Super! Sommaren -99 var jag på grund av olyckliga omständigheter åtminstone en entusiastbil kort. Eftersom Lovisa var på väg skulle det vara något med plats för fler än två. En Fiat 124 Sport -69 i Rimbo, en Peugeot 504 kupé V6 i Stockholm och en Renault 17 Gordini på österlen provades och förkastades av olika skäl. En Giulia 1600 Ti utanför Jönköping förkastades oxå men våren -00 fick jag korn på en 1600 Super -69 utanför Trollhättan. Familjen packades in i Scenicen (Lovisa var väl en dryg månad, det skall börjas i tid!) och kylaren vändes norrut. Bilen var i lagom skick bortsett från bromsarna som satt ruskigt fast. Säljaren lovade att fixa
detta och att besiktiga skönheten. I maj kom hon till Skåne. Relativt omgående visade det sig att bromsarna
behövde mer jobb; ett nytt servo, renoverad huvudcylinder och bromskraftsfördelare samt nya bromsslangar
gör att man nu känner att minst en bromsskiva är skev... Förutom bromsarna har det blivit en rejäl service,
nytt avgassystem, ett par nya strålkastare, lite gummilister och massor av smådetaljer. Gamla bilar behöver
alltid något men nu både går och stannar hon och är totalt pålitlig...

Design
Av för mig okänd anledning finns det de som anser att Giuliasedanen är en ful bil. Möjligen kan det bero på att det ser ut som fem olika designers gjort vars en bit utan att titta på varandra och att delarna sedan satts samman till en bil. Formgivningen spretar åt olika håll men förenas bakåt i Dr. Kamms teorier om aerodynamik. Karossen påstås ha ett CW på 0.35 vilket verkar otroligt med tanke på att den ser ut som en skokartong.
Klicka för förstorning Klicka för förstorning Klicka för förstorning
En snygg skokartong då alltså! Men det är inte helheten som gör mig lyckligast utan de många fantastiska
detaljerna: panoramarutorna både fram och bak, terasstaket, urgröpningen av bakstammen, försänkningen i
bagageluckan, fenderskirtsen, det lagom myckna rostfria "kromet", de vackra emblemen, den snygga grillen,
listan kan göras hur lång som helst! Färgvalet är oxå det mycket lyckat. Giallonå'nting heter färgen på italienska,
gul alltså, nåja, den brunaktiga nyansen är mycket tidstypisk och framhäver formerna bättre än andra mer vanliga
färger.

Teknik (tyvärr utan bilder)
Vackrast är hon ändå under skalet! En dubbelkamsfyra helt i aluminium, två dubbla Webrar, en härlig femväxlad
låda och rejält upphängda fram- och bakhjul med ordentliga skivbromsar. Att allting dessutom går att begripa
och skruva isär höjer Giulian en bit över exempelvis Fulvian som visserligen var ännu roligare men i en del fall
kollosalt svårmeckad.

På krokig väg (tyvärr inga bilder här heller)
Visst är Giulian en av världens vackraste bilar men det räcker inte för att bli världens bästa bil. Det krävs
även att den är underhållande mellan punkt A och B. Porsche hade en gång en annons med texten "Den skönaste
vägen mellan punkt A och B är en kurva". Med en Giulia är den roligaste vägen mellan punkt A och B en kurva!
Den varvvilliga lagom starka motorn, den lättjobbade växellådan och de effektiva hjulupphängningarna tillsammans
med det sagolika ljudet gör en krokig väg precis hur kul som helst! Snabb motorvägskörning sker utan ansträngning och samtal kan föras utan att rösten behöver höjas; högsta betyg!

Inredning
Klicka för förstorning Klicka för förstorning Klicka för förstorning Giulian är dock inte bara vacker på utsidan. Inuti finns stående pedaler, rejäla instrument, äkta plastkrom och äkta plastträ. Tidstypiska bastmattor, vädringsfönster fram och mittarmstöd bak är komforthöjande detaljer som gör resan till en njutning.

För den sportige familjefadern
En dörr per passagerare är en självklarhet och skokartongsformen gör att bagaget blir gigantiskt! Här slukas barnvagnar, resesängar, kampingutrustning eller vad det nu vara månde. Trafikmagasinet hade klagat på lasttröskeln men jag lyfter gärna en bit extra för att få en snygg akter. Bagageutrymmet går dock ända ut till bakskärmarna vilket kan straffa sig vid inspirerad kurvtagning. Lösa objekt kan göra bucklor från insidan! Vill du ta med dig badkar eller Ikeapaket finns rejäla rostfria dropplister att fästa takräcket i. Vad har vi haft för utveckling de senaste 35 åren?
Bakifrån

18/6 2003, Anders Selmer